Ajankohta

30.1.2020 09:00 – 30.1.2020 16:00

Paikka

Tapahtumatalo Bank, Unioninkatu 20, 00130 Helsinki

Hinta jäsenille

475 € + alv 24%

Hinta (ei jäsenet)

625 € + alv 24%

Järjestäjä

ProCom

Ilmoittautumistilanne

Tilaa on vielä

Viestinnän tehon ja arvon osoittaminen lisää panostusten tehokkuutta, auttaa budjetoinnissa, kehittää strategiaa ja luo kilpailuetua. Viestinnän mittaamisen avulla mittarit voidaan asettaa osaksi koko organisaation tavoitemittareita. Vaikka mittaaminen on tärkeää, se ei välttämättä ole helppoa. Haasteellisinta onkin luotettavien tulosten saaminen ja oikeiden asioiden mittaaminen. Miten viestinnän mittaamisesta voidaan tehdä mielekästä ja mahdollisimman yksinkertaista? Tässä koulutuspäivässä saat ajankohtaista tietoa viestinnän mittaamisen nykytilasta ja trendeistä sekä hyviä käytäntöjä mittaamisen aloittamiseen. Kuulet myös käytännönläheisiä case-esimerkkejä ja saat yksinkertaisen työkalun viestinnän mittaamiseen.
 

Erityisesti digimurros on tuonut viestijöiden käyttöön uusia työkaluja niin viestimiseen kuin sen tarkempaan mittaamiseenkin. Digitaalinen viestintä on muuttanut viestinnän arviointi- ja mittausvälineitä. Sosiaalista mediaa ja muita digitaalisen median tuloksia voi analysoida tarkemmin kuin koskaan, mutta välineitä tulee osata myös käyttää. Viestinnän mittaamisessa olennaista on se, että mittaamisen painopistettä siirretään yhä enemmän viestinnän vaikuttavuuteen eli tuloksiin, eikä mitata pelkästään tuotoksia kuten mediaosumia tai tyytyväisyyttä. Tule mukaan koulutuspäivään oppimaan miten viestinnän mittaamisesta voidaan tehdä mielekästä, mahdollisimman yksinkertaista ja nopeaa yksinkertaisen työkalun avulla.

Milloin sinun kannattaa osallistua tähän koulutukseen?

Viestinnän mittaamisen avulla mittarit voidaan asettaa osaksi koko organisaation tavoitemittareita. Myös ylin johto kaipaa viestijöiltä tietoa siitä, mitä arvoa tai euromääräistä hyötyä viestintäfunktio tuottaa organisaatiolle. Vaikka mittaaminen on tärkeää, se ei välttämättä ole helppoa. Haasteellisinta onkin luotettavien tulosten saaminen ja oikeiden asioiden mittaaminen. Mittaamisen esteenä on myös jatkuva kiire, mittaamiskulttuurin puute ja osaamisvaje järkevien mittareiden asettamiseen sekä analyysiin. Nämä kaikki haasteet on ratkaistavissa. Mikäli kamppailet samojen haasteiden kanssa, tule mukaan koulutukseen muuttamaan ne ratkaisuiksi. Saat hyviä käytäntöjä, case-esimerkkejä ja ennen kaikkea yksinkertaisen, mielekkään sekä nopean työkalun viestinnän mittaamiseen. Viestinnän mittaaminen kaipaa juuri ketterää menetelmää ja työkalua.

Mittaamisen merkitys ei eroa julkisen ja yksityisen sektorin välillä merkittävästi, sillä tuloksellisuusvaatimukset ovat molemmissa tärkeät. Yksityinen sektori keskittyy julkista enemmän mittaamaan hyötyä euroissa, mutta julkinen sektori arvioi viestinnän tuloksellisuutta monesti jopa ahkerammin kuin yksityinen.

Tässä koulutuksessa opit:

Koulutuksessa saat ajankohtaista tietoa viestinnän mittaamisen nykytilasta ja trendeistä.

  • Miten esimerkiksi viestinnän osuus johonkin strategiseen tavoitteeseen pääsyssä voidaan arvioida?
  • Miten rakennat mittariston käytännönläheisten case-esimerkkien avulla?
  • Mitkä ovat käytännöt? Mitä analytiikkaa on tarjolla?
  • Miten mittaaminen pidetään hallinnassa ja miten toimitaan mittaamisen jälkeen?
     

Koulutuspäivän sisältö


9.00–12.00
Mittaamisen lähtökohta ja perusteita
Viestinnän mittaamisen nykytila ja trendit
Mittaamisen lähtökohta ja perusteet
Avainhyödyt, kohteet ja sudenkuopat
Miksi, mitä ja miten mittaamme?

Viestinnän mittaamisen haltuunotto
Viestinnän tavoitteet (SMART)
Mittarit: perinteinen, digi ja some
Case-esimerkit, menetelmät, hyvät käytännöt ja vinkit

12.00–13.00 Lounastauko

13.00–16.00
Pienryhmätyöskentelyä, yhteenveto ja palautetta
Miten viet aamupäivän asiat käytäntöön työssäsi? Mitä voit tehdä oppimillasi asioilla?
Sovellamme aamupäivän teoriaa käytäntöön harjoittelemalla; mittaamistyökalun soveltaminen pienryhmissä.
Viestinnän arvioinnin ja mittaamisen ”kultainen opas”
Mitä analytiikkaa on tarjolla?
Miten pidetään mittaaminen hallinnassa? Miten toimitaan mittaamisen jälkeen?
Loppukeskustelu ja yhteenveto

Onnistumisen mittaaminen mediassa - Ylen esimerkki, Kalle Pirhonen, Strategy Analyst, YLE

Päivän kouluttajat

Kalle Pirhosella on pitkä kokemus sisältöjen ja palveluiden tekemisestä, niiden johtamisesta sekä onnistumisen mittaamisesta Suomen suurimmissa mediataloissa. Hän on työskennellyt yli 15 vuoden ajan toimittajana, asiantuntijana tai esimiestehtävissä Itä-Savo-lehdessä, Ilta-Sanomissa ja Yleisradiossa (Yle Uutiset, Yle Kioski, Yle Strategia). Pirhonen työskentelee tällä hetkellä Ylen strategiaosastolla strategia-asiantuntijana tehtävänään muuttaa trendejä ja dataa näkemykseksi, jotta Yle menisi oikeaan suuntaan oikeaa vauhtia. Hänen työhönsä kuuluu mm. yhtiötason tavoitteenasetannan miettimistä. Pirhosen ydinosaamista ovat kansainvälisen mediatoimialan tuntemus, yleisöymmärrys sekä onnistumisen mittaaminen.


Valtiotieteiden tohtori Marko Karttunen on kokenut viestinnän neuvonantaja, kouluttaja ja tutkija. Hän on tullut tunnetuksi väitöstutkimuksestaan, joka käsitteli Suomen tietä euroalueen jäseneksi 1990-luvulla. Marko on ollut vaativissa viestinnän strategisissa tehtävissä vuodesta 1998 alkaen. Hän on sparrannut monien yhteisöjen johtoa maineenhallinnassa ja strategisessa viestinnässä sekä Suomessa että kansainvälisillä markkinoilla. Markon erityisosaamista ovat viestinnän mittaristojen rakentaminen, viestinnän vaikuttavuuden arviointi ja analytiikan haltuunotto. Suomessa hän on valmentanut suurten organisaatioiden viestintäosastoja viestinnän tehon mittaamisessa. Lisäksi hänellä on pitkä kokemus erilaisista viestinnän kehittämiseen liittyvistä tutkimuksista ja testauksista. 

 

Hinnat ja ilmoittautuminen


Hinta
Koulutuksen hinta on ProComin jäsenille 475 euroa + alv. 24 %, muille 625 euroa + alv. 24 %. Hinta sisältää koulutuksen, koulutusmateriaalin sekä kahvi- ja lounastarjoilun.

Mikäli organisaatiostasi osallistuu kaksi tai useampi, saavat kaikki koulutuksen hinnasta 15 % alennuksen. Alennusta ei voi yhdistää muihin alennuksiin. Mikäli suoritat ProComPRO-kokonaisuutta, sisältyy koulutuspäivä kokonaisuutesi hintaan.

Ilmoittautuminen
Ilmoittautumiset tämän sivun ilmoittautumislomakkeella viimeistään 15.1.2020. Lisätiedot ja tiedustelut: procom@procom.fi.

Huom! ProComin jäsen, varmistaaksesi koulutuksen osanottajamaksun jäsenhintaan, muistathan kirjautua jäsensivuille alla olevasta linkistä.

Peruutusehdot
Viimeinen peruutuspäivä on kahta viikkoa (14 vrk) ennen tilaisuutta. Mikäli osallistuminen perutaan tämän jälkeen (3-13 vrk ennen tilaisuutta), laskutamme 50 % tilaisuuden hinnasta. Kaksi (2) arkipäivää ennen tilaisuutta tai sen jälkeen tehdyistä peruutuksista veloitamme koko osallistumismaksun. Osallistujan vaihto koulutukseen on maksutonta. Peruutukset osoitteeseen: procom@procom.fi.

Pidätämme oikeuden vähäisiin ohjelmanmuutoksiin. Koulutuksen toteutuminen vahvistetaan riittävän ryhmäkoon muodostuttua.

Kiinnostuitko KasvuPRO-koulutuskokonaisuudesta? Kysy lisää ProComin toimistolta: procom@procom.fi tai puh. (09) 135 7775.

 

Tapahtuma on jo alkanut ja ilmoittautuminen tapahtumaan on päättynyt.

Ilmoittautumisen yhteydessä annettavia tietoja käsitellään ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry:n jäsenrekisterin
rekisteriselosteessa ja ProCom Oy:n asiakasrekisterin rekisteriselosteessa kuvatulla tavalla. Lue lisää rekisteriselosteista.